Post-apokalyptisk narrativ

Kunne det ikke være fedt hvis undervisning betød at eleven spiller sig igennem en spændende historie, hvor han selv er helten?

Det er netop hvad jeg forsøger at gøre til virkelighed med mit seneste projekt i gamificeret undervisning.

Under årets opstart med mit fysik-hold fik de vist et klip fra introduktionen til spillet Fallout (se det selv), der satte dem ind i den fortælling der vil ligge over undervisningen fremover.
Civilisationen er ødelagt i atomkrig, kun få er overlevende, I lever i en koloni flere generationer senere, men verden stadig ligger i ruiner.

_fallout__by_obsceneblue

Et post-apokalyptisk narrativ er lidt skævt, i forhold til at der ikke udgives særligt mange kendte bøger, film eller spil i den genre. Så hvorfor har jeg valgt den?

Det skyldes i høj grad at jeg underviser i fysik. Et mere almindeligt fantasy-univers med magi og monstre kommer til at spille lidt imod fagets ambition om at forstå den reelle verden. Og i en nutidig setting (f.eks. krimi) vil elevernes evner være overflødige, fordi vi har et samfund hvor en ekspert inden for emnet altid er til at få fat på.

Derfor endte jeg med det post-apokalyptiske narrativ. Der findes stadig lærebøger og måske endda enkelte lyd- og videoptagelser med nutidens naturvidenskabelige viden.
Men eksperter uddannet på universiteterne er en uddød race. De bedst uddannede er de elever, som eksperterne har taget til sig efter krigen, og oplært trods mangel på lærebøger og basalt apparatur.

Her kan eleverne virkelig gøre en forskel. Som nogle af de få med naturvidenskabelig viden kan de løse teknologiske problemer for deres koloni. Som nu i det første scenarie hvor kolonien er ved at dø af tørst.

drought_by_noro8-d96tdu3

Løsningen bliver at eleverne rejser til en nærliggende koloni, og imponerer med deres viden, så de får lov at bruge deres samling af udstyr. Herefter kan de konstruere et elektronisk styret anlæg til at varmebehandle bakterieinficeret vand fra den nærliggende flod.
Ved at dokumentere deres arbejde, gør de også den anden kolonis beboere i stand til at konstruere et anlæg, så de heller ikke skal tørste.

Men nye problemer ligger på lur…

Se hvordan du selv komme i gang: I gang med narrativ undervisning– eller hvordan man kan gøre tilfældige begivenheder til en del af historien: Narrativ og random events.

Læs også om en simpel tilgang til at bruge scenarier i din undervisning: Fra kedelig case til spændende scenarie – og følg med på bloggen for flere opdateringer.

Vil du vide mere om gamification? Se alle indlæg på bloggen her: Oversigt (link) 
eller tilmeld dig facebook-gruppen Gamification i Undervisningen (link)

2 thoughts on “Post-apokalyptisk narrativ

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s